یاز هم سریال تکراری نقض برجام و واکنش های منفعلانه

یاز هم سریال تکراری نقض برجام و واکنش های منفعلانه
 

 در این فهرست ارائه شده توسط یانکی ها، ۹ شخص حقیقی و حقوقی چینی، یک شرکت از کره شمالی و یک شرکت نیز از امارات متحده عربی وجود دارد  که به جرم معامله با آمریکا نه تنها تحریم میشوند که جریمه نیز باید بپردازند.
 
آنچه قابل تامل است برخورد خنثی و بی اثر وزارت امور خارجه ایران میباشد که با تحریم شرکت هایی که اساسا بین آنها و ایران معامله ای صورت نمیگیرد به واکنش ضعیف بسنده میکند.
 
در بین اسامی شرکت هایی که وزارت خارجه ایران آنها را تحریم کرده فقط اسامی تعداد زیادی شرکت مربوط به اسلحه سازی دیده میشود که بعد از انقلاب تا به حال به دلایل متعدد هیچ گونه ارتباطی بین جمهوری اسلامی ایران و آنها وجود نداشته است.
 
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تحت عنوان «اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران برای تحریم شرکت‌های آمریکایی که در جنایات رژیم صهیونیستی، پشتیبانی از تروریسم و مشارکت در سرکوب مردم منطقه نقش داشته‌اند»، فهرست 15 شرکت آمریکایی ناقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را اعلام کرد.
 
در این بیانیه که اسامی این شرکت ها آمده است عنوان شده که: این شرکت‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتکاب جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی مشارکت یا معاونت داشته، یا از اقدامات ترویستی این رژیم پشتیبانی کرده و یا با نقض قطعنامه 2334 شورای امنیت اقدام به گسترش شهرک سازی غیرقانونی در فلسطین اشغالی کرده‌اند.
 
 تیم محمدجوادظریف که قبلا در مقابله با تحریم های آمریکا و نقض برجام از نوع ویژه ای از برخورد یعنی فشار ایمیلی پرده برداشته بود در جدیدترین شکل خود اقدامی فاقد هرگونه اثر اجرایی را انجام داده  که نمیتوان به آن اقدام متقابل ایران در نقض برجام اطلاق کرد. این نوع برخوردها  حتی میتواند به مثابه پلی برای وضع شدن تحریم های بیشتر در مقابل سیاستمداران آمریکایی ها قرار میگیرد چرا واکنش ایران جدی و از موضع قدرت نمی باشد.
 
 تحریم های آمریکا علیه ایران که بارها و بارها پس از امضای برجام وضع شده است هر دفعه با بهانه گیری جدیدی همراه بوده و از موضوع هسته ای به مسائل موشکی و حقوق بشر تغییر لباس داده تا احتمالا توسط مسئولان ایران به عنوان ناقض برجام شناسایی نشود!
 
این در حالی است که در نامه پذیرش مشروط برجام توسط مقام معظم رهبری آمده است: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
 
کارشناسان، تحریم های جدید را نقض چندباره برجام میدانند و معتقدند ترامپ نیز همچون اوباما حاضر به از دست دادن این توافق هسته ای که مانع پیشرفت های ایران میشود نیست و در عین حال تلاش دارد تا نه تنها تحریم ها قبل را حفظ کند که تحریم های جدیدی را نیز بر ایران وارد کند. باید این نکته را مدنظر قرار داد، زمانی که افراد جدیدی به لیست تحریم‌ها اضافه می‌شود در جرگه تحریم‌های جدید قرار می‌گیرد و این امر آشکارا نقض برجام است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: